Suomi osaa viedä kulttuuriaan muualle maailmaan. Instituto Iberoamericanon taidegalleriat toimivat ainakin kolmessa eri maassa, Brasiliassa, Argentiinassa ja Espanjassa. Madridin Instituto Iberoamericano Finalandian galleriassa pidettiin helmikuussa 2018 Totte Manneksen näyttely, joka vahvisti Skandinaavisen ja espanjalaiskielitaustaisen kulttuurien yhteenkuuluvuutta.

1. helmikuuta 2018, Madridin Instituo Iberoamericano Finlandian tiloihin avautui Totte Manneksen näyttely nimeltään “Puerta de Europa”, Euroopan portti. Yli neljän vuosikymmenen aikana aktiivisessa taidemaailmassa vaikuttanut ja monessa eri maassa yksityisnäyttelyitä pitänyt Mannes ottaa vaikutteita niin Espanjan taiteesta kuin Latinalaisesta Amerikastakin. Hänen dekoratiiviset, joskus surrealistiset teoksensa ovat hyvä esimerkki suomalaisen taiteilijan täydellisestä fuusioitumisesta Latinalaiseen ja Etelä-Eurooppalaiseen taidekulttuuriin.

Näyttelyssä on nähtävillä suuria öljyvärimaalauksia, kasviaiheisin toistuvin teemoin. Ne muistuttavat kuin surrealistisia suuria printtikankaita, mutta sitten maalauksen keskellä huomaakin aukon, särön, jonkin verkon. Nämä maalaukset saavat katsojan unohtumaan jonnekin kauas tropiikkiin, pois Suomesta ja ehkä jopa Euroopasta. Tästä tropiikin dekoratiivisuudesta myös ammensi ideansa 30-luvulla kuubalainen taiteilija Amelia Pelaez, jonka kukka-aiheiset maalaukset ovat vaikuttaneet Latinalaisen Amerikan taidekulttuuriin kauan sen jälkeenkin. Mannes on asunut aikaisemmin Kolumbiassa, joten ei ole ihme, että Latinalaisen Amerikan taidevaikutteet näkyvät hänen teoksissaan.

Manneksen näyttelyn pääideana toimii nykyaikainen politiikka: Euroopan sulkeutuminen, EU:n hajoaminen, Brexit ja pakolaisia kohtaavat esteet. Nämä esteet näkyvät Manneksen teoksissa tietynlaisina verkkoina ja muureina. Ei ole ihme, että kosmopoliitti taiteilija reagoi Euroopan kasvavaan nationalismiin.

Vaikka maalaukset kuvastavat tropiikkia, on siinä nähtävissä aukkoja, säröjä ja verkkoja. Käärme paratiisissa, on ensimmäinen mielikuva näistä teoksista. Teosten tunnelma on rauhallinen, jopa kaunis, mutta verkot valtaavat maalauksen tilaa. Onko Eurooppa tämä paratiisi, jolta verkot ottavat tilaa, ja joita pakolaisten on vältettävä?

Manneksen ja muiden suomalaisten taiteilijoiden avulla, on mahdollista viedä suomalaista kulttuuria maailmalle positiivisella, mutta samaan aikaan yksilöllisellä otteella. Manneksen jopa kantaaottavat teokset saavat ihmisen miettimään omaa eurooppalaista asemaansa muihin maihin nähden.

Suomalaisten kulttuuri-instituuttien taidegalleriat jakavat aktiivisesti suomalaista ohjelmaa ja kulttuuria ympäri maailmaa. Näiden gallerioiden avulla suomalainen kulttuuri saa jatkuvasti enemmän näkymispintaa myös kansainvälisillä markkinoilla. Samoissa instituuteissa on myös mahdollista lainata suomenkielistä kirjallisuutta tai ottaa suomen kielen kursseja.